کشف انیمیشنهای ۱۵ هزار ساله؟
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۴۶۷۰۴
فرارو- نگاهی تازه به بیش از ۵۰ پلاک سنگی کشف شده در یک سایت پارینه سنگی در جنوب فرانسه، گمانهزنیهای جدیدی را در مورد استفاده از این اشیای مرموز ایجاد کرده است. بررسیهای جدید مدعی است این حکاکیهای سنگی باستانی میتواند شکل بسیار اولیهای از انیمیشن باشد و در واقع هنری بود که وقتی با نور آتش ترکیب میشد، جان میگرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش فرارو، از قرن نوزدهم که این حکاکیهای سنگی مرموز توسط باستان شناسان پیدا شد، گمانه زنیها درباره ماهیت و کاربری آنها مطرح بود، اما هیچ فرضیهای نتوانست با قطعیت رازه آنها را آشکار سازد. حالا یک فرضه جالب توجه میگوید دهها هزار سال پیش، جایی در کنار رودخانه آویرون کنونی در جنوب فرانسه، شب هنگام خانوادههایی در زیر نور آتش خروشان جمع میشدند تا رقص موجودات کوچک را در میان سایه و شعله تماشا کنند. رقصی که با قرار دادن این اشیا کوچک سنگی در برابر نور آتش ایجاد میشد.
باستان شناسان دانشگاه یورک و دانشگاه دورهام در بریتانیا، این نمونههای سنگهای رودخانهای و سنگ آهک حکاکی شده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا نقوش حکاکی شده و نشانههای گرمایش روی آنها را بهتر ببینند تا بفهمند که این اشیا دقیقاً با چه هدفی ممکن است ساخته شده باشند. بر اساس ماهیت پیچیده نقاشیها و نشانههای تغییر رنگ ناشی از دماهای بالا، این محققان پیشنهاد کردند که این اشیا ممکن است عمداً درست در کنار شعلههای داغ قرار گرفته باشند تا احتمالاً نوعی اثر متحرک ایجاد کنند.
اندی نیدهام از دانشگاه یورک و نویسنده ارشد این مقاله میگوید: «پیشتر تصور میشد که آسیب حرارتی قابل مشاهده بر روی برخی از پلاکها احتمالاً ناشی از تصادف بوده است، اما آزمایشها با پلاکهای مشابه نشان داد که آسیب بیشتر با قرار گرفتن عمدی نزدیک آتش سازگار است.» وی میافزاید: «انسانها برای دهها هزار، اگر نگوییم صدها هزار سال، عمداً خطوطی منظم یا غیر منظم را روی سطوح نقاشی کرده و یا حکاکی کرده است. با توجه به کششهای هنری که امروز داریم، به طرز شگفت انگیزی سخت است که با قطعیت بگوییم چه چیزی ما را بر آن داشته تا در وهله اول دنیای خود را به شکل تصویر ارائه کنیم. آیا این کار برای برقراری ارتباط بود؟ برای سرگرمی بود؟ یا برای هدفی عالیتر و معنویتر بود؟»
تاکنون تعداد بیشماری سنگهای کوچک و مسطح که خاستگاهی بیش از ۱۰۰۰۰ ساله دارند، در سراسر اروپا یافت شدهاند، اما اغلب آنها همچون معمایی برای باستان شناسان باقی مانده اند. برخی از بلوکهای تزئین شده، کاربردهای عملی مانند کفپوش، لسنگ چراغ یا سنگ برای اجاقهای اطراف داشتند. اما موارد دیگر، مانند اشکال انتزاعی، پیکرههای انسانی، حیوانات و نقوش زمین شناسی که بر روی تعدادی از سنگهای کشف شده در محل حفاری در نزدیکی شهر مونتاستروک فرانسه یافت میشود، هیچ کاربرد آشکاری عرضه نمیکنند.
از ۷۶ حکاکی حیوانی که محققان از روی پلاک قرض گرفته شده از موزه بریتانیا یادداشت کردند، ۴۰ اسب به تصویر کشیده شده بود، هفت مورد نیز گوزن شمالی و شش مورد دیگر گوزن قرمز بود. بقیه موارد شامل یک پرنده، یک گرگ و حتی یک شخصیت شبیه انسان بودند. دانشمندان میگویند بیشتر آنها با توجه به دقت در آناتومی، در یک موقعیت طبیعی نشان داده شدند. خطوط و ایرادات بسیاری از سنگها در خود صحنه گنجانده شده است - برای مثال، یک اسب پایی دارد که ظاهراً در شکافی در سنگ فرو رفته است. با این حال، جالبتر از همه، حیواناتی هستند که به طرز عجیبی روی هم چیده شدهاند و به شکلی گیجکننده روی هم قرار گرفتهاند.
دانشمندان میگویند؛ با توجه به نمونههایی از پلاکهای شکسته از سایر مکانها که تازه کشف شدهاند، در ابتدا عجیب به نظر میرسد که حیوانات را روی هم قرار دهیم و بدنها را به هم بچسبانیم. تا اینکه به این نتیجه رسیدیم این صحنهها را نه بهعنوان بازنماییهای دقیق از طبیعت بیجان، بلکه باید بهعنوان چیزی بسیار پویاتر در نظر گرفت که در حضور شعلههای متحرک بهجای نور خشن روز قابل دیدن هستند. البته این فرضیه چندان جدید هم نیست، زیرا مارک آزما، محقق و فیلمساز پارینه سنگی، این پیشنهاد را ده سال پیش بر اساس صحنههای به هم ریخته حیوانات روی دیوارههای غار مطرح کرد.
محققان برای آزمایش فرضیه خود، مدلهای سهبعدی سنگها را ساختند و از نرمافزار واقعیت مجازی برای مشاهده تصاویر آنگونه که دهها هزار سال پیش دیده میشدند، استفاده کردند. با درخشش متزلزل یک شعله آتش، ویژگیهای سطوح سنگی تار میشوند و خطوط طبیعی و خراشهای هنری آنها واضح میشوند به گونهای که تصویر کمتر ثابت به نظر میرساند. اگرچه حرکاتی از این قبیل چندان واقعی و زنده به نظر نمیآید، اما هنوز هم حسی از هیبت و ارتباط را در ذهن ما برمی انگیزد.
نیدهام میگوید: «ایجاد هنر با نور آتش، تجربهای بسیار احشایی بود که بخشهای مختلف مغز انسان را فعال میکرد. ما میدانیم که سایههای سوسوزن و نور، ظرفیت تکاملی ما را برای دیدن اشکال و چهرهها در اجسام بیجان افزایش میدهد. این ممکن است به توضیح اینکه چرا پیدا کردن طرحهای پلاکهایی که از ویژگیهای طبیعی در سنگ برای ترسیم حیوانات یا اشکال هنری استفاده میکنند یا یکپارچه شدهاند، بسیار شایع است.»
این که آیا اجداد ما آگاهانه از نوعی هنری استفاده میکردند که ما فقط میتوانیم آن را سینمایی توصیف کنیم، یا اینکه آنها کاملاً تصادفی سنگهای اجاق خود را با تصاویری پویا تزئین کردهاند، هنوز پاسخ قطعی ندارد. اما با توجه به تمایل همیشگی بشر به بیان اندیشههای خود از طریق هر نوع رسانه و فناوری روز خود، تصور اینکه اجداد هنرمند بسیار دور ما نیز راههایی برای زنده کردن حکاکیهای سنگی خود در میان هرج و مرج شعلههای آتش عصرگاهی پیدا کرده باشند، نباید چندان دشوار باشد. نتایج این تحقیق در نشریه معتبر PLOS One منتشر شده است.
منبع: sciencealert
ترجمه: مصطفی جرفی-فرارو
منبع: فرارو
کلیدواژه: باستان شناسی پارینه سنگی عصر حجر هزار سال پلاک ها شده اند نور آتش سنگ ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۶۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
همه چیز درباره انسی ۲۰۲۴/ تری گیلیام جایزه افتخاری میگیرد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، انسی مدتهاست به عنوان مکانی برای انیمیشنهای جهانی و مستقل شناخته میشود، اما در چند سال اخیر به پلتفرمی مهم برای استودیوهای بزرگ نیز تبدیل شده است. امسال، این روند نه تنها ادامه دارد که افزایش مییابد و همه بازیگران بزرگ انیمیشن استودیوهای آمریکایی برای پیشنمایش برخی از انیمیشنهای آینده خود در این جشن حضور خواهند داشت.
ایلومینیشن نمایش ویژه «من نفرتانگیز ۴» در انسی را خواهد داشت تا ادامه دهنده راهی باشد که پیشتر با ۳ فیلم قبلی «من نفرتانگیز» و اسپینآف «مینیونها: ظهور گرو» در انسی به نمایش درآمدند.
استودیو دیزنی هم «درون بیرون ۲» پیکسار و «موآنا ۲» از استودیوی انیمیشن والت دیزنی را در جشنواره دارد و پارامونت پیکچرز و استودیوی انیمیشن نیکلودئون پیش نمایشی از «تبدیل شوندگان یک» را ارایه میکنند که قرار است ۲۰ سپتامبر راهی سینماها شود.
انسی پیشتر اعلام کرده بود وس اندرسون کارگردان «آقای فاکس شگفتانگیز» و «جزیره سگها» امسال میزبان یک مسترکلاس خواهد بود و کریس سندرز کارگردان معروف «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» هم در این جشنواره حضور خواهد داشت تا فیلم آیندهاش «روبات وحشی» از استودیو دریم ورکس را به نمایش بگذارد.
انسی ۲۰۲۴ یک بخش کاملاً غیررقابتی به نام «انسی ارایه میکند» را نیز میزبانی میکند که به فیلمهای تجاری پرهزینه تخصیص داده شده که جایی در بخشهای رقابتی ندارند.
نتفلیکس هم برای میزبانی اولین نمایش «گرگ و میش خدایان» زک اسنایدر و پروژه بدون عنوان «والاس و گرومیت» و همچنین اولین نمایش جهانی «اولترامن: طلوع» در انسی امسال خواهد بود.
همچنین اعلام شد که تری گیلیام، فیلمساز برجسته بریتانیایی از گروه مانتی پایتون، جایزه کریستال افتخاری ۲۰۲۴ را دریافت خواهد کرد و روز یکشنبه ۹ ژوئن میزبان یک مستر کلاس خواهد بود. گیلیام که فیلمهایی مانند «۱۲ میمون»، «برزیل» و «ترس و نفرت در لاس وگاس» را در کارنامه دارد، در زمان حضورش در گروه مانتی پایتون روی چند سکانس انیمیشنی فراموش نشدنی کار کرد و انیمیشن کوتاه «استوری تایم» او در سال ۱۹۶۸ یک اثر کلاسیک است که تاثیر عمیقی بر جهان و انیمیشن بریتانیا در آن دوره داشت.
انسی بزرگ تر میشود
در کنفرانس مطبوعاتی پنجشنبه، برگزارکنندگان چهل و هشتمین دوره انسی درباره رشد جشنواره در دورههای اخیر صحبت و تاکید کردند، قصد دارند پذیرای مهمانان بیشتری باشند.
در این مسیر سال گذشته، انسی زمان جشن خود را از ۶ روز به ۷ روز افزایش داد، زیرا رویداد میزبان رقم رکوردشکن ۱۵۸۲۰ فیلم بود که ۱۹ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشت.
جشنواره امسال نیز از ۹ تا ۱۵ ژوئن (۲۰ تا ۲۶ خرداد) در طول یک هفته کامل برگزار میشود و برای پذیرایی از شمار باورنکردنی شرکت کنندگان، امسال ۴ سالن دیگر را به سالنهای قبلی خود افزوده و نمایش دهنده ۲۳ عنوان انیمیشن بلند در بخشهای رقابتی خواهد بود.
«گرانبهاترین محمولهها» ساخته میشل آزاناویسیوس، جشنواره انسی امسال را افتتاح خواهد کرد. این فیلم در طول جنگ جهانی دوم میگذرد و داستان یک خانواده یهودی فرانسوی را روایت میکند.
بخش رقابتی
فرانسه که همیشه یکی از عوامل اصلی در ترکیب اصلی رقابتهای انسی است، با ۵ فیلم بلند شامل «جریان» ساخته جینتس زیبالودیس، «قایق در باغ» ساخته ژان فرانسوا لاگویونی برنده کریستال افتخاری انسی ۲۰۱۹، «داخل سرزمینهای زیرزمینی» ساخته الکسیس دوکورد، «گربه روح آنزو» ساخته یوکو کونو و «گرانبهاترین محموله» میشل آزاناویسوس در بخش رقابتی حضور دارد.
ژاپن با ۴ فیلم در بخش رقابتی حضور دارد که شامل «توتو چان: دختر کوچک پشت پنجره» نامزد آکادمی ژاپنی ساخته شینوسوکه یاکووه، «رنگ های داخل آن» ساخته نائوکو یامادا، «خیالی» ساخته یوشیوکی موموس از هنرمندان سابق استودیو جیبلی و «تولد کیتارو: راز گگگه» ساخته گو کوگا (در بخش رقابتی کانترچمپ) میشود.
آدام الیوت، فیلمساز استرالیایی، امسال با جدیدترین فیلم استاپ موشن خود، «خاطرات یک حلزون» به انسی بازگشت. وی سال ۲۰۰۳ با فیلم کوتاه «هاروی کرومپت» که برنده اسکار شد ۳ جایزه انسی را هم دریافت کرد و سال ۲۰۰۹ با «مری و مکس» عنوان بهترین فیلم بلند را از آن خود کرد.
کلود باراس فیلمساز سوییسی دومین استاپ موشن بلند خود با خط را با عنوان «وحشیها!» در بخش رقابتی دارد. فیلم قبلی باراس یعنی «زندگی من به عنوان یک کدو سبز»، برنده جایزه انسی بهترین فیلم بلند سال ۲۰۱۶ شد و در ماههای بعد نامزدی اسکار، بفتا، سزار، جوایز فیلم اروپا و آنی را دریافت کرد.
«پایین سنگ» ساخته ماریا ترنور اسپانیایی و «توفان» دومین فیلم ژیگانگ یانگ دیگر شرکت کنندگان بخش رقابتی اصلی هستند.
فیلم های بخش رقابتی اصلی
«گربه روح آنزو»، یوکو کونو (ژاپن، فرانسه)
«به جنگل عجایب»، الکسیس دوکورد (فرانسه، لوکزامبورگ)
«جریان»، جینتس زیلبالودیس (لتونی، بلژیک، فرانسه)
«رنگهای درون»، نائوکو یامادا (ژاپن)
«توتو چان: دختر کوچک پشت پنجره»، شینوسوکه یاکووه (ژاپن)
«خاطرات یک حلزون»، آدام الیوت (استرالیا)
«پایین سنگ»، ماریا ترنور (اسپانیا، لهستان)
«وحشیها!» کلود باراس (سوییس)
«یک قایق در باغ»، ژان فرانسوا لاگویونی (فرانسه)
«تخیلی»، یوشیوکی موموس (ژاپن)
«توفان»، ژیگانگ «بوسیفان» یانگ (چین)
«گرانبهاترین محموله»، میشل آزاناویسیوس (بلژیک، فرانسه)
بخش رقابتی کانترچمپ
از برجستهترین فیلمهای بخش «کانترچمپ» میتوان به «پلیکان آبی» اولین مستند انیمیشن مجارستان، «شیشهکار» اولین انیمیشن سنتی دوبعدی پاکستان و «گمشدگان» اثر کارل جوزف پاپا که فیلیپین برای بخش بینالمللی اسکار سال گذشته معرفی کرد، اشاره کرد.
«رویای سلطان» ایزابل هورگرا که اولین بار در جشنواره بینالمللی فیلم سن سباستین سال گذشته در بخش رقابتی اصلی دیده شد و یک شاهکار نادر انیمیشن محسوب میشود، «سفر سایهها» ایو نتزامر و «تک شاخ آفتاب سوخته» نیک جانسون که یک حماسه فانتزی رنگارنگ است، «پروانههای سیاه» دیوید باوت درباره ۳ زن که از زمینهایی که به دلیل تغییر آب و هوا غیرقابل سکونت شدهاند، فرار میکنند و «گیل» جدیدترین اثر جائهون آن که با فیلم «جادوگر شمن» برنده همین بخش انسی ۲۰۲۰ شد، دیگر فیلمهای این بخش هستند.
فهرست کامل بخش رقابتی کانترچمپ
«رویای سلطان»، ایزابل هورگرا (اسپانیا)
«گیل»، جائهون آن (کره جنوبی)
«گمشدگان» کارل جوزف پاپا (فیلیپین)
«زندگی بزرگ»، کریستینا دوفکووا (جمهوری چک)
«پروانههای سیاه»، دیوید باوت (اسپانیا، پاناما)
«عشق دیوانه ما»، نلسون بوتر جونیور (برزیل)
«پلیکان آبی»، لازلو چاکی (مجارستان)
«سفر سایهها»، ایو نتزامر (سوئیس)
«تک شاخ آفتاب سوخته»، نیک جانسون (کانادا)
«تولد کیتارو: راز گگگه»، گو کوگا (ژاپن)
«شیشهکار»، عثمان ریاض (پاکستان)
برنامه جدید: انسی ارایه میکند
امسال یک برنامه کاملاً جدید نمایش غیررقابتی در انسی برای فیلمهایی درنظر گرفته شده که در هیچ یک از بخشهای رقابتی جشنواره جا نمیگیرند، اما جشنواره میخواهد آنها را به نمایش بگذارد. این بخش جایی است که فیلم های بزرگ استودیویی آمریکا و انیمیشنهای بلند تجاری موفق از سراسر جهان در دسترس شرکت کنندگان انسی قرار میگیرد.
«فیلم گارفیلد» محصول سونی پیکچرز، فیلم فوقالعاده ژاپنی «کارآگاه کانن: پنتاگرام میلیون دلاری» از کمپانی TMS که بیست و هفتمین فیلم از سازنده مجموعه انیمیشنهای پرکار ژاپن است، «روباه و خرگوش جنگل را نجات میدهند» اثر ماشا هالبرستاد، فیلم مستقل «جهانها تقسیم میشوند» اثر دنور جکسون که فیلمساز کاملاً خودش آن را ساخته است و «سرزمین شنی» که از مانگایی به همین نام از آکیرا توریاما اقتباس شده از فیلمهای این بخش هستند.
فهرست کامل بخش انسی ارایه میکند
«بچه های بوفالو»، خوان «گالو» گالوچا، پدرو سولیس (اسپانیا)
«کارآگاه کانن: پنتاگرام میلیون دلاری» ناگائوکا چیکا (ژاپن)
«دیپلودوکوس» وویتک واوشوچیک (لهستان)
«انقراض» بهنود نکویی (مالزی)
«روباه و خرگوش جنگل را نجات میدهند»، ماشا هالبرستاد (هلند، لوکزامبورگ، بلژیک)
«همه چیز را بده»، یوهی ساکوراگی (ژاپن)
«فیلم گارفیلد»، مارک دینال (آمریکا)
«قصههای کریسمس جادوی کریسمس»، کامیل آلمراس، کارولین آتیا لاریویر، سیلان بی اوغلو، هارونا کیشی، ناتالیا چرنیشوا، اولسیا شوکینا (فرانسه، آلمان)
«خارج از آشیانه»، آرتورو هرناندز (تایلند، چین)
«سرزمین شنی»، توشیهیسا یوکوشیما (ژاپن)
«راه تنبل»، تانیا وینسنت، ریکارد کوسو (استرالیا)
«جهانها تقسیم میشوند»، دنور جکسون (کانادا)
کد خبر 6089009